Pages

Thursday, October 14, 2010

BEBERAPA PERSOALAN SEKITAR HUBUNGAN DENGAN NON MUSLIM

Bolehkah non-Muslim Masuk Ke Masjid?

Soalan:

Apakah hukum dlm Islam jika non-Muslims memasuki masjid utk membuat baik-pulih/ubah-suai, menyampaikan ucapan, atau belajar lebih lanjut mengenai Islam?

Jawapan oleh Syeikh `Atiyyah Saqr, & Syeikh Muhammad Saleh Al-Munajjid

Adalah ditegaskan yg Islam menggalakkan toleransi dan kewujudan bersama secara aman antara Muslims dan non-Muslims. Jika non-Muslim masuk ke masjid utk menyampaikan ucapan yg boleh membawa kpd persefahaman lebih baik, maka ia amat di alu-alukan dan digalakkan mengikut pandangan agama.
Islam ialah agama yg mengamalkan dialog yg bermanfaat dlm maksud sebenar. Sejarah Muslim ialah satu contoh yg baik berkenaan hal ini.

Sheikh `Atiyyah Saqr, bekas ketua Jawatankuasa Fatwa Al-Azhar Fatwa, menjelaskan pandangan Fuqaha berkenaan hal ini seperti berikut:

Allah SWT berfirman, (Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci), maka janganlah mereka mendekati Masjidil Haram sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin maka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari karuniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.) (At-Tawbah 9: 28)

Allah SWT berfirman lagi, (Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu shalat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja, hingga kamu mandi...) (An-Nisaa’ 4: 43)


Berpandukan ayat-ayat ini, majority Fuqaha, termasuk mereka dari Mazhab Fiqah Maliki, Shafi`i dan yg lain, menegaskan yg musyrikin/penyembah berhala tidak dibenarkan utk memasuki Masjidil Haram di Makkah. Bagaimanapun, mereka berpendapat tidak salah kalau Orang Kristian dan Yahudi memasukinya. Mereka berpendapat hukum ini diguna-pakai kpd Masjidil Haram di Makkah juga kawasan persekitarannya. Abu Hanifah, bagaimanapun, berpendapat musyrikin/penyembah berhala boleh masuk ke Masjidil Haram di Makkah selagi dia tidak tinggal atau menetap disitu. Dia menafsirkan tidak suci sebagai kekotoran spiritual (syirik).


Utk masjid lain selain Masjidil Haram di Makkah, Fuqaha Madinah melarang non-Muslims dari memasuki masjid kerana non-Muslims dianggap oleh al- Qur’an sebagai tidak suci. Imam Ahmad diriwayatkan berkata mereka boleh masuk ke masjid dgn kebenaran Muslims. Ini disokong oleh riwayat yg Rasululllah (SAW) membenarkan penduduk At-Ta’if utk tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam. Baginda juga menerima Orang Kristians dari Najran dlm masjid baginda di Madinah. Apabila masa sembahyang mereka sampai, mereka bersembahyang di masjid mengadap arah timur. Maka Rasululllah (SAW) bersabda (kpd Sahabat), “Biarkan mereka (utk menunaikan sembahyang).”

Di bawah tajuk ‘Musyrik Masuk Ke Masjid’, Al-Bukhari, dlm Sahih nya menyebut yg Thamamah ibn Athal (sedangkan dia seorang Musyrik) diikat dlm masjid.

Dlm Fath al-Bari, Ibn Hajar menyebut terdapat pelbagai pendapat mengenai hal ini. Fuqaha Hanafi memberikan kebenaran tanpa syarat sedangkan ulama Maliki dan al-Mazni diriwayatkan melarang nya langsung. Ulama Shafi`i membezakan antara Masjidil Haram dgn masjid lain. Terdapat satu pendapat yg kebenaran itu dihadkan kpd Ahli Kitab tetapi ini di bantah dgn kes Thamamah yg disebutkan di atas.

Sheikh M. S. Al-Munajjid, penceramah dan pengarang Islam dari Arab Saudi, menyatakan:

Adalah diharamkan kpd Muslims utk membenarkan sebarang non-Muslim utk masuk ke Al-Masjid Al-Haram di Makkah dan persekitarannya yg suci, kerana Allah berfirman: (Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci), maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskinmaka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari karuniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.) (At-Tawbah 9: 28)

Berkenaan dgn masjid lain, beberapa Fuqaha Muslim berpendapat adalah dibenarkan kpd non-Muslims utk masuk ke dlm nya kerana tiada dalil utk menyebut keharaman perbuatan itu; yg lain berkata ia nya tidak dibenarkan, dgn qias kpd kes Al-Masjid Al-Haram.


Pandangan tepat ialah ia nya dibenarkan jika ia menepati matlamat Shari`ah atau menepati sebab penting, seperti jika non-Muslim perlu masuk ke masjid utk mendengar sesuatu yg mungkin menggalakkan nya utk memeluk Islam, atau dia perlu minum air, atau seumpamanya. Ini adalah tujuan cara Rasulullah (SAW) dlm hal ini; dia mengikat (tawanan baginda ) Thamaamah ibn Athal Al-Hanafi dlm masjid sebelum dia menjadi Muslim, dan rombongan dari Thaqif dan Kristian dari Najran tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam. Sebenarnya, banyak manfaat diperolehi dari hal ini: mereka boleh mendengar ucapan dan khutbah Rasulullah (SAW) utk melihat orang solat dan membaca al- Qur’an, dan sebagainy. (Fatawa Al-Lajnah Al-Da'imah – Jawatan kuasa Tetap Utk Kajian Islam dan Ifta’)


Maka, jika non-Muslims memohon utk masuk ke masjid dgn tujuan utk melihat bagaimana Muslims bersolat, tiada salah dlm hal itu, selagi mereka tiada sesuatu yg boleh mencemarkan masjid itu, dan perempuan mereka tidak berpakaian menjolok mata, atau sebarang alasan lain yg menghalang mereka dari masuk ke masjid. Jadi mereka boleh masuk dan duduk di belakang Muslims utk melihat bagaimana mereka sembahyang.
Berdasarkan kpd Fatwa diatas , kita boleh katakan yg non-Muslim, termasuk Orang Kristians dan Yahudi, dibenarkan utk masuk ke masjid, tetapi mereka patut mentaati syarat berikut:

1- Non-Muslim dibenarkan utk masuk ke masjid – selain dari Masjidil Haram di Makkah – dgn kebenaran awal dari Muslim.
2- Mereka mesti ada alasan kukuh utk masuk ke masjid.
3- Mereka mesti menghormati kemuliaan masjid dan beringat yg itu ialah tempat suci utk beribadah.
4- Lelaki dan perempuan tidak dibenar membuka aurat semasa masuk ke masjid.

Berkenaan dgn hal baik-pulih/ubah-suai, Kita berpendapat yg Muslims mesti diberi keutamaan dlm melaksanakan kerja itu, melainkan jika ia sangat perlu utk meminta pertolongan dari non-Muslims. Ada keperluan yg memerlukan pertolongan dari mereka, terutamanya dlm hal berkaitan masjid.

Sumber: Can a non-Muslim Enter the Mosque?

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503543870&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaE

Perterjemah: Zul Yusoff http://zulyusoff.blogspot.com

posted by Zul Yusoff @ 8:28 PM 0 comments

25 June 2006

Membakar Mayat Si Mati

Soalan:

Adakah haram membakar mayat Muslim? Bagaimana dgn hadith sahih yg menceritakan kisah seorang lelaki yg meminta anak-anaknya supaya membakar mayatnya menjadi abu selepas kematian?

Jawapan oleh Professor Houcine Chouat, PhD, President American International University

Kita memuji Allah dan bersyukur kpd Nya untuk nikmat yg tidak dapat dihitung dan berterusan & terutamaya Dia memimpin kita kepada Islam, agama anak Adam yg mempunyai martabat tinggi dan mulia, semasa hidup atau kematiannya, maka mayat manusia mesti dihormati dan dimuliakan, seperti kebiasaannya semasa hidup. Allah SWT berfirman, "
Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam"[Al Israa'17:70]

Adalah diriwayatkan yg Rasulullah (SAW) melarang keras daripada mencederakan mayat dgn duduk atas kuburnya atau menyiksa mayat nya. Aishah (RA) meriwayatkan yg Rasulullah (SAW) bersabda, "Mematahkan tulang seseorang yang telah meninggal dunia seperti dengan mematahkan semasa dia hidup” (Ahmad dan Abu Dawud) Begitu juga Rasulullah (SAW) melarang drp menyiksa atau mencederakan mayat dlm banyak hadith sahih.

Maka, dalil yg disebutkan tadi membuat ketetapan yg jelas yg mayat si mati mesti dilayan dgn cermat dan hormat. Dan jika menyiksa atau mencederakan mayat dgn sekurang-kurangnya duduk atas kuburnya adalah haram, maka membakar mayat terlebih lagi dilarang dan haram

Shari' ah Islam menyediakan ajaran sempurna bagaimana untuk berurusan dgn si mati dari waktu ihtidhar (proses kematian) kepada masa Takfeen dan Dafn ( kapan dan pengkemumian ) tanpa sebarang kekurangan. Amalan itu adalah yg Nabi Muhammad, (SAW), tinggalkan kpd Ummah baginda , dan itu adalah yg sebenar-benarnya para Sahabat juga semua Muslims ikuti secara taat sepanjang zaman . Maka, membuat sebaliknya adalah bercanggah dgn ajaran dan arahan al-Qur'an dan Sunnah.

Membakar mayat si mati di anggap jenayah hina dan dosa besar. Apa yg menjadikan perbuatan itu jelas haram kerana itu adalah amalan non-Muslim yg amalannya bukan contoh utk kita – satu contoh yg kita tidak boleh meniru seperti yang dijelaskan dlm banyak hadith. Tambahan pula, adalah mesti dijelaskan yg amalan pengkebumian adalah antara amalan ibadat yg digalakkan yg mesti ditaati. Kebanyakan mereka yg membakar mayat berbuat demikian kerana halangan kewangan, dan Islam menjadikan wajib utk mengkebumi si mati, jika keluarga tidak mampu membayar kos, masyarakat Muslim mesti menyediakan nya. Maka, tiada perlu utk membakar mayat. Kitab-kitab Fiqh semua Mazhab penuh dgn perbincangan akan hal ini dan hukum berkaitan dgn nya. Semua Mazhab bersepakat akan larangan membakar mayat.


Berkenaan dgn hadith sahih yg anda sebutkan, mengenai seorang lelaki yg meminta anak-anak nya membakar mayat nya selepas kematian, ulama telah mentafsirkan hadith itu utk menyokong dalil-dalil lain dari al- Qur' an dan as-Sunnah yg membakar mayat adalah haram kerana hadith itu tidak menunjukkan sebarang arahan yg perbuatan membakar mayat halal dalam Shari'ah kita. Hadith ini menunjukkan Allah Maha Kuat dan Berkuasa utk membina semula badan lelaki itu selepas ia menjadi abu yg bertaburan - jika anak-anak itu membuat apa yg ayah itu mahu. Perkara utama hadith itu ialah Allah boleh menghidupkan semula sesiapa sahaja – tidak kira bagaimana ia reput, sama ada dibakar atau hancur dgn cara lain -
kembali kpd kehidupan pada Hari Kebangkitan dan semua orang akan di pertanggung-jawabkan. Dan Pujian kepada Allah Yang Maha Pencipta.

Hadith ini selanjutnya menunjukkan amalan hati adalah amat penting, dan antara amalan itu ialah takut Allah dan azab Nya juga takut berdiri didepan Nya pada Hari Perhitungan – ini adalah sebab utama kenapa lelaki itu meminta anak-anaknya membakar dia selepas dia mati. Bagaimanapun, adalah Sunnah utk takut kepada Allah (bermakna berhati-hati apa yg seseorang lakukan) semasa segar dan sihat dan berharap kpd Nya semasa terbaring atas katil semasa kematian dgn bersedia utk berpisah dari dunia ini dan berpindah ke dunia lain.

Wallahualam

Terjemahan dari: Permissibility of Cremation of the Deceased
Majalah Al-Jumuah volume 17 issue 05 Jumada al-awwal 1426 H

Penterjemah: zulyusoff http://zulyusoff.blogspot.com


Khidmat Terjemahan http://pandaibahasa.blogspot.com

posted by Zul Yusoff @ 12:57 PM 0 comments

21 June 2006

Perempuan Dalam Haid Membaca al-Qur'an


Soalan:

Saya selalu membaca al-Quran setiap hari walaupun saya berada dalam haid, tanpa menyentuh Mushaf, pada fahaman saya ini adalah pendapat Ibn Taimiyah. Tetapi baru-baru ini seorang kawan saya menunjukkan satu hadith yg diriwayatkan oleh Imam Tirmithi dalam kitab sunan beliau dan dikhabarkan oleh Ibn Umar, yg menyatakan yg perempuan dlm haid tidak sepatutnya membaca al-Quran walaupun dia tidak menyentuh Mushaf. Tolong tunjukkan kami secara terperinci pendapat tepat mengenai masalah ini.

Jawapan oleh Hassen A. Laidi (Penerbit dan Editor Majalah Al-Jumuah)

Hal ini adalah diperselisihkan dikalangan ulama dgn majoriti Fuqaha dari empat mazhab utama melarang perempuan dlm haid dari membaca al-Quran, dengan atau tanpa menyentuh mushaf sehingga haid itu tamat dan dia mandi wajib. Malangnya larangan ini terkenal di kalangan muslim tetapi tiada asas dari riwayat yang sahih.

Secara umum, larangan ini berdasarkan dua alasan utama yg kami akan sebutkan dan bantah:

Dgn anggapan melalui kaedah Qiyas , berkenaan dalam hal ibadah. Keadaan berhaid disamakan dengan keadaan Janabah – keadaan dlm hadas besar kerana perhubungan seks, yg memerlukan seseorang utk mandi wajib sebelum dibenarkan untuk melakukan sebarang aktiviti ibadah. Jadi ada dalil kuat dari riwayat sahih melarang lelaki & perempuan dari belajar atau membaca al-Quran semasa keadaan Janabah (seperti dlm hadith Ali ibn abi Talib diriwayatkan oleh Imam Ahmad juga dlm empat kitab Sunan) perempuan dlm haid juga dilarang berbuat demikian.


Dgn dakwaan dalil terus dalam hadith Abdullah ibn Umar yg meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda , "Perempuan dalam haid dan seseorang dalam keadaan Janabah tidak boleh membaca sebarang bahagian al-Qur'an." (Tirmithi and Ibn Majah).

Ulama terkemuka lain, bagaimanapun,berpendapat yg perempuan dalam haid adalah dibenarkan utk membaca al-Qur' an.

Mereka termasuk Imam Malik, Imam Ahmad dlm satu riwayat, Abu Jafar Tabari, Ibnul Munthir dan Ibn Taymiyyah. Ramai ulama semasa, seperti Ibn Uthaymeen dan Qaradawi, telah membenarkan perbuatan ini.

Pendapat ulama ini berdasarkan kaedah umum yang apabila tiada larangan, sesuatu perbuatan mesti dibenarkan. Mereka juga menolak dua alasan tadi juga disamping menerangkan alasan mereka untuk membenarkan yang kesemuanya boleh diringkaskan seperti berikut:

Qiyas antara perempaun dalam haid dgn seseorang dalam keadaan janabah adalah Qiyas yg sama. Terdapat beberapa perbezaan yang menghalang persamaan penuh. Contohnya, seseorang dalam keadaan Janabah boleh keluar dari keadaan itu pada bila-bila masa yang dia pilih dengan melakukan mandi wajib . Sedangkan perempuan dalam haid tidak boleh dan mesti tunggu sekitar 5 hari sebelum pendarahan berhenti. Tempoh haid perempuan biasanya berakhir setelah beberapa jangka masa, sedangkan seseorang dalam keadaan Janabah diwajibkan untuk melakukan mandi wajib apabila masa solat sampai. Dan
jika hal ini tidak sama hukum sesuatu tidak boleh digunakan kpd yg lain. Jadi Qiyas tidak boleh digunakan untuk menerangkan larangan membaca al-Qur’an seperti yg didakwa oleh majoriti Fuqaha.


Berkenaan dgn hadith Ibn Umar, ulama hadith bersetuju yang ia adalah hadith lemah kerana Illah atau kecacatan pada sanad. Alasannya ialah seorang dari periwayat, Ismael ibn Ayyash yg meriwayatkan dari Musa ibn Uqbah ibn Nafi' dari Umar dari Rasulullah (SAW). Tetapi riwayat dari Ismael dari Hijazi (Makkah dan Madinah) dan periwayat Iraqi adalah dianggap sebagai lemah oleh ahli hadith, dan sebab Uqbah adalah dari Madinah, hadith ini di anggap sebagai mempunyai sanad lemah (kualiti yg tidak dapat diterima).Maka hadith ini, tidak boleh digunakan sebagai dalil dlm sebarang hal. Ulama hadith seperti Imam Ahmad ( 241 H), Bukhari (256 H), Ibn Taymiyyah (728 H), dan ahli hadith az-Zailai'ee (762 H) dan Ibn Hajar (852
H) semuanya memutuskan hadith ini adalah mempunyai sanad lemah.


Tambahan pula, ulama yg membenarkan perempuan dalam haid membaca al-Qur' an menggunakan alasan lain utk menyokong lagi pandangan mereka. Mereka menganggap menghalang perempuan dalam haid dari membaca al- Qur'an menghalang dia dari mempunyai ketenangan hati dan minda, menjadikan dia hilang pahala utk beberapa hari dan mungkin membantutkan usahanya menghafal sebarang bahagian dari al-Qur'an. Meletakkan hukum ini atas nya tanpa dalil sahih adalah tidak adil dan maka tertolak dlm Shari'ah.

Berdasarkan perbincangan tadi, maka seorang perempuan dalam haid boleh membaca al-Qur’an.


Tetapi seperti anda sebutkan dlm soalan, kebenaran ini adalah terhad hanya kepada bacaan bukan dari Mus-haf, kerana bacaan dari Mushaf adalah dilarang kerana ada dalil sahih yang banyak.

Maka anda boleh membaca dari ingatan, dari kitab tafsir atau dari kitab terjemahan al-Qur'an yg ada kedua-dua tulisan Arab dan bukan Arab-kerana ia tidak dianggap mushaf.
Wallahualam


Terjemahan dari: Having Her Period, Wants to Recite the Qur’an
Majalah Al-Jumuah volume 17 issue 05 Jumada al-awwal 1426H
Penterjemah: zulyusoff http://zulyusoff.blogspot.com

posted by Zul Yusoff @ 5:42 PM 0 comments

12 June 2006

Fatwa: Mengucapkan Selamat Kpd Non-Muslims pada Hari Perayaan Mereka.

Soalan:


Sila terangkan hukum mengucapkan selamat kpd non-Muslim pada hari perayaan mereka. Tolong huraikan isu ini dgn terperinci, spt mengucapkan selamat kpd mereka utk pelbagai perayaan mereka termasuk perayaan nasional dan juga bertukar hadiah.

Jawapan oleh Majlis Fatwa dan Kajian Eropah (European Council for Fatwa and Research) http://www.e-cfr.org/eng/


Pertamanya, kami menegaskan yg Muslims adalah diarahkan utk berurusan secara adil dan baik dgn jiran atau kawan non-Muslim mereka. Maka, tiada salah dlm bertukar-tukar hadiah dgn mereka. Muslims adalah dibenarkan utk mengucapkan selamat kpd non-Muslims pada hari perayaan mereka dan ini menjadi satu kewajipan jika non-Muslims itu mengucapkan selamat mereka pada hari perayaan Islam. Allah SWT berfirman:
(Apabila kamu diberi ucapan dengan sesuatu ucapan, maka balaslah ucapan itu dengan yang lebih baik dari padanya, atau balaslah ucapan itu dengan yang serupa …) (An-Nisa’ 4: 86)

Bagaimanapun , Muslims adalah tidak dibenarkan utk merayakan atau terlibat dlm perayaan agama non-Muslims, tetapi mereka boleh terlibat dlm perayaan atau sambutan nasional sebagai warganegara negara-negara itu sambil mentaati adab-adab dan peraturan Islam dlm semua hal.

Menjawap persoalan, Majlis Fatwa dan Kajian Eropah mengeluarkan fatwa ini:

Tidak syak lagi akan kepentingan dan sensitivity isu ini, khasnya kpd Muslims yg tinggal di Barat. Pihak Majlis telah menerima banyak soalan dan pertanyaan dari mereka yg tinggal di Negara-negara itu dan berinteraksi dgn non-Muslims. Sebenarnya, antara Muslims dan non-Muslims ada hubungan kuat dan penting yg disebabkan dan berpunca oleh keperluan dan kehendak kehidupan itu sendiri, seperti perhubungan kejiranan, persahabatan semasa kerja atau belajar. Bahkan, seseorang Muslim mungkin sebenarnya terasa terhutang-budi kepada seseorang non-Muslim dlm keadaan tertentu, seperti supervisor atau pensyarah yg rajin dan baik, doctor yg ikhlas dan pakar, dan sebagainya. Seorang Arab terkenal berkata yg seseorang itu diperhambakan oleh pertolongan orang lain.


Jadi, apa pandangan Muslim kepada orang berkenaan yg non-Muslims, yg sebenar-benarnya tidak ada sebarang permusuhan kpd Muslims, yg tidak memerangi mereka disebabkan agama mereka, dan tidak secara aktif mengusir Muslims dari rumah-rumah dan Negara-negara mereka?

Al-Qur'an menetapkan peraturan- peraturan bagaimana perhubungan antara Muslim dan non-Muslim diuruskan dan dilaksanakan dlm Surat Al-Mumtahinah, yg diwahyukan ditujukan kpd musyrikin. Allah SWT berfirman:
(Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim..) (Al-Mumtahinah 60: 8-9)


Jadi ayat itu menetapkan yg wujud perbezaan jelas antara mereka yg memerangi Muslims dan menganggap Muslims sebagai musuh, dan mereka yg berinteraksi dan berurusan dgn Muslims dgn aman. Kita diarahkan utk melayan kumpulan kedua itu secara baik dan dgn adil dan adab mulia, bukannya hanya memberikan hak-hak mereka dan mengambil daripada mereka hak-hak kita. Sebenarnya, arahan itu adalah utk melayan mereka lebih drp itu dan utk berurusan dgn mereka dlm cara-cara yg mulia dan baik.

Tetapi utk kumpulan yg lain — yg ayat itu secara jelas melarang sebarang ketaatan atau sokongan diberikan kpd kepentingan mereka — mereka yg memilih utk menjadi musuh-musuh Islam dan Muslims dan bekerja aktif utk mengusir mereka dari rumah-rumah dan Negara-negara mereka tanpa alasan selain mereka mengisytiharkan Allah SWT sebagai Tuhan, seperti yg dilakukan oleh Quraysh dan musyrikin Makkah kpd Nabi Muhammad (SAW) dan sahabatnya.



Al-Bukhari dan Muslim kedua-duanya meriwayatkan atas riwayat Asma’ bint Abi Bakr (RA), yg dia datang kpd Nabi Muhammad (SAW) dan berkata:
"Wahai Rasulullah! Ibuku, yg seorang mushrik, telah datang utk melawat aku dan dia mahu rapat kpd ku dan memberikan aku hadiah. Bolehkan aku menghormati nya dan melayan dia secara baik?” Nabi Muhammad (SAW) bersabda: “Hormatilah ibu mu dan layan dia secara baik.”


Dlm hal ini, sedangkan perempuan itu adalah seorang mushrik, dan al-Qur’an dgn jelas menerangkan yg Ahli Kitab (Yahudi dan kristian) adalah lebih rapat dgn Islam dan Muslims drp mushrikin. Sebenarnya, al-Qur’an memberi kebenaran utk makan dari makanan Ahli Kitab dan berkahwin dgn mereka. Allah SWT berfirman:
(...Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal (pula) bagi mereka. (Dan dihalalkan mangawini) wanita yang menjaga kehormatan diantara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu…) (Al-Ma’idah 5: 5)


Juga, kalau perkahwinan dibenarkan dgn mereka, maka jelas yg perkahwinan secara nyata dan semestinya menunjukkan cinta dan persaudaraan. Allah SWT berfirman:
(Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. …) (Ar-Rum 30: 21) Jelas, bagaimana boleh seorang lelaki membenci isterinya, yg adalah rakan penting hidupnya, pasangan nya, dan ibu bagi anak-anak nya? Allah SWT berfirman: (...mereka adalah pakaian bagimu, dan kamupun adalah pakaian bagi mereka. …) (Al-Baqarah 2: 187)


Tambah lagi, satu akibat dan hasil penting perkahwinan ialah bersatunya dua keluarga utk membina perhubungan dan ikatan darah, satu perhubungan semulajadi manusia antara satu sama lain. Allah SWT berfirman:
(Dan Dia yang menciptakan manusia dari air lalu dia jadikan manusia itu bersaudara melalui keturunan dan perkahwinan. …) (Al-Furqan 25: 54)



Juga, terdapatnya perasaan dan kasih keibuan, dan hak-hak yg jelas dan ditekankan the clearly stipulated and emphasized hak-hak jelas seorang ibu terhadap anak-anaknya dalam Islam. Seseorang bertanya dlm hal ini: adakah perbuatan itu dibenarkan mengikut kpd peraturan-peraturan yg seseorang tidak menyapa atau mengucapkan selamat non-muslim nya pada hari perayaan yg ibu itu sambut ? Bagaimana dgn saudara-mara dari sebelah ibu itu, seperti datuk-nenek, pakcik, makcik dan sepupu? Mereka semua mempunyai hak atas Muslim yg secara jelas dinyatakan dlm al-Quran, Allah SWT berfirman:
(Orang-orang yang mempunyai hubungan kerabat itu sebagiannya lebih berhak terhadap sesamanya (daripada yang bukan kerabat) di dalam kitab Allah. (Al-Anfal 8: 76), dan juga: (Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, …) (An-Nahl 16: 91)


Jadi, jika hak-hak perhubungan keibuan dan darah adalah wajib keatas seorang Muslim, dalam satu jalan yang menunjukkan adab-adab mulia Islam dan Muslim, adalah juga wajib atas seorang Muslim utk menunaikan hak-hak yg menunjukkan Muslims sebagai manusia yg beradab mulia. Rasulullah (SAW) menasihatkan Abu Dharr (RAW) dgn bersabda:
“Ingatlah akan Allah dimana kamu berada, dan perbaikilah satu dosa yg telah kamu lakukan dgn satu amalan baik, jadi semoga dosa itu diampunkan, dan layanlah manusia dgn adab-adab mulia.” (Diriwayatkan oleh Ahmad, At-Tirmidhi, Ad-Darmi, dan Al-Hakim) Sebagai bukti, penekanan ialah keatas “…dan layanlah manusia dgn adab-adab mulia” bukan “…layanlah Muslim”.


Rasulullah (SAW) juga dgn jelas menasihatkan kita utk berurusan dgn non-Muslims dalam satu adab yg baik dan lembut, bukan menggunakan cara-cara keras atau ganas. Adalah diriwayatkan apabila satu kumpulan Yahudi mendekati Rasulullah (SAW) dan menyapa baginda dgn sebutan salah, dan menyebut “
Assam`alaykum, Wahai Muhammad!” (yg bermakna “kematian dan kebinasaan datang kpd mu”) yg sepatutnya “as-salamu `alaykum”, `A'ishah (RA) mendengar akan mereka dan menjawab, ‘assamu `alaykum dan kecelakaan dan murka Allah juga !” Rasulullah (SAW) memarahi `A'ishah apa yg dia telah katakan. Dia berkata kpd baginda, “Tidakkah anda dengar apa yg mereka kata?” Baginda bersabda, “Saya dengar, dan Saya membalas dgn berkata, ‘Dan keatas kamu,’” (iaitu kematian itu akan datang kpd kamu sebagaimana ia datang kpd ku.) Baginda kemudian bersabda, “Wahai `A'ishah! Allah sukakan kesopanan dlm semua hal.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Bahkan kebenaran utk mengucapkan selamat kpd non-Muslims pada hari perayaan mereka menjadi lebih dari satu kewajipan jika mereka memberikan ucapan mereka pada peristiwa perayaan Islam, sebab kita diarahkan utk membalas layanan baik dgn layanan yg sama, dan membalas ucapan itu dgn yg lebih baik atau sekurang-kurangnya dgn ucapan yg sama. Allah SWT berfirman:
“Apabila kamu diberi ucapan dengan sesuatu ucapan, maka balaslah ucapan itu dengan yang lebih baik dari padanya, atau balaslah ucapan itu dengan yang serupa …” (An-Nisa' 4: 86)



Seseorang Muslim tidak boleh kurang kebaikan atau kebajikan atau adab-adab dari orang lain , sebagaimana Rasulullah (SAW) menyatakan dalam hadith: “
Orang beriman paling sempurna dalam hal iman mereka adalah yg mempunyai akhlak paling mulia.” (Riwayat Ahmad, At-Tirmidhi, Ad-Darmi, dan Abu Dawud), dan Rasulullah (SAW) juga bersabda: “Sesungguhnya aku diutuskan utk menyermpurnakan akhlak mulia.” (Riwayat Ahmad, Al-Bukhari dlm Al-Adab Al-Mufrad dan Al-Bazzar dlm Kashful Astar)

Keutamaan ini akan lebih bertambah jika kita berminat utk mengajak mereka kpd Islam dan menjadikan mereka Muslim, yg merupakan satu kewajipan kpd kita semua, kerana ia tidak boleh dicapai dgn melayan mereka secara kasar, garang dan kejam, tetapi dgn adab-adab mulia dan akhlak mulia. Rasulullah (SAW) berurusan dgn musyrikin Quraysh melalui cara-cara dan adab-adab paling mulia sepanjang hidupnya di Makkah walaupun mereka memusuhi, menyiksa, menindas dan menghina keras baginda (SAW) dan sahabat nya. Ini adalah terbukti dgn kepercayaan luarbiasa yg mereka ada pada baginda, mereka menyimpan harta dan kekayaan mereka pada baginda, ini berpunca dari ketakutan mereka yg harta itu mungkin hilang atau dicuri. Apabila Nabi meninggalkan Makkah ke Madinah, baginda meninggalkan `Ali (RA),yg baginda arahkan utk memulangkan simpanan itu yg telah diamanahkan kpd baginda (SAW).


Maka, tiada halangan yg menghalang seorang Muslim atau pusat Islam dari mengucapkan selamat kpd non-Muslim, sama ada secara lisan atau dgn menghantar kad yg tidak mengandungi rujukan simbol-simbol atau gambar-gambar agama yg akan bercanggah dgn kepercayaan atau prinsip Islam, seperti salib, kerana konsep penyaliban adalah jelas dilarang dan dinafikan oleh Islam. Allah SWT berfirman dlm Qur'an :
(...padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa …) (An-Nisa' 4: 156)

Jelaslah, seseorang mendapati dlm perkataan-perkataan biasa utk mengucapkan selamat tiada yg menunjukkan pengiktirafan secara tersurat dan tersirat terhadap sebarang aspek kepercayaan atau agama mereka, bukan juga membenarkannya.

Tiada larangan utk menerima hadiah dan pemberian dari mereka, dgn syarat hadiah-hadiah itu bukannya haram seperti arak atau daging khinzir. Rasulullah (SAW) menerima hadiah dari Raja Mesir dan beberapa yg lain (lihat: Sharh Mushkil Al-Athar karangan At-Tahawi ).


Kami juga ingin menyebut beberapa Fuqaha, seperti Ibn Taymiyah dan muridnya ulama besar Ibn-ul-Qayyim, mengenakan syarat-syarat ketat dan menghadkan kebenaran dalam hal ini dan penglibatan Muslims dalam perayaan-perayaan non-Muslims. Kami mengambil pendirian sama, dgn menasihatkan Muslims jangan merayakan perayaan-perayaan non-Muslims, sama ada mushrikin atau ahli-kitab, seperti yg kita dapati beberapa Muslims sesat merayakan Kristmas seperti mereka yg biasanya merayakan `Eid Al-Fitr dan Al-Adha, dan mungkin lebih lagi. Ini adalah haram, kerana kita Muslims mempunyai perayaan-perayaan tersendiri. Tetapi kami tiada bantahan dalam mengucapkan selamat kpd orang lain pada perayaan-perayaan mereka kalau terdapatnya perhubungan dan persahabatan yg mendorong interaksi sosial yg positif dan persahabatan baik yg mesti berlandaskan syariah Islam yg terbaik dan mulia.


Untuk sambutan dan perayaan patriotic atau nasional, seperti Hari Merdeka ,Hari Union, Hari Ibu, Hari Kanak-kanak dan sebagainya, tiada larangan langsung kpd seseorang Muslim mengucapkan selamat kpd yg lain berkenaan dgn peristiwa- peristiwa itu, dan menyertainya secara langsung sebagai rakyat negara-negara itu , sambil mentaati adab-adab dan peraturan-peraturan Islam dalam semua hal.

Terjemahan dari:
Congratulating Non-Muslims on Their Festive Occasions


http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?cid=1119503546666&pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar%2FFatwaE%2FFatwaEAskTheScholar

Terjemahan zulyusoff: http://zulyusoff.blogspot.com

No comments:

Post a Comment