PRA SYARAT MENJADI PELAJAR CEMERLANG PEND. ISLAM
ü MEMPUNYAI BUKU RUJUKAN
ü ADA NOTA RINGKAS
ü BUAT SOALAN TAHUN LEPAS
ü TAHU TAJUK SEMUANYA
ü RAJIN MENGHAFAL
ü BUAT BANYAK LATIHAN
ü KETAHUI SOALAN SUDAH KELUAR
ü PENGUASAAN BAHASA MELAYU
ü TAHU TEKNIK MENJAWAB
ü BERDOA & TAWAKKAL KEPADA ALLAH S.W.T
Masalah pelajar
1. 1. Malas belajar
2. 2. Tidak minat
3. 3. Lemah ingatan
4. 4. Tak faham apa yang diajar
5. 5. Lemah membaca jawi dan al-Quran
6. 6. Kurang pengetahuan tentang teknik menjawab
AYAT PENGUAT INGATAN (SURAH AL-A’RAF: 171)
KERTAS 1 – MASA : 2 JAM
· UJIAN OBJEKTIF DAN SUBJEKTIF
BIDANG PELAJARAN (TING. 4 & 5)
o ULUM SYARIAH (AKIDAH, IBADAT, SIRAH/TAMADUN ISLAM)
o AKHLAK ISLAMIAH
KERTAS 2 – MASA : 1 JAM 40 MINIT
· UJIAN SUBJEKTIF -BIDANG PELAJARAN
(TINGKATAN 4 & 5)
- AYAT KEFAHAMAN
- HADIS KEFAHAMAN
- AYAT HAFAZAN,
- TAJWID
- KEMAHIRAN JAWI
ANALISIS JUMLAH TAJUK
BAHAGIAN | TING. 4 | TING. 5 | JUMLAH | TOTAL |
TILAWAH | 7 | 6 | 13 | 76 |
HADIS | 2 | 2 | 4 | |
AKIDAH | 5 | 4 | 9 | |
IBADAH | 7 | 11 | 18 | |
TAMADUN | 8 | 8 | 16 | |
ADAB | 9 | 7 | 16 |
TEKNIK MENJAWAB YANG BAIK
¤ SEBELUM MENJAWAB
1. Baca arahan pada muka hadapan soalan.
2. Baca semua soalan
3. Tulis rangka jawapan pada hujung soalan.
4. Pilih / tanda soalan yang hendak dijawab
5. Gariskan fakta / kata kunci penting pada soalan.
6. Bahagikan masa yang sama banyak untuk setiap soalan.
¤ SEMASA MENJAWAB
1. Jawab Bahagian A dahulu
2. Kosongkan 7- 8 baris pada muka surat pertama untuk pemeriksa meletakkan markah
3. Jawapan mestilah kemas dan bersistem
4. Mulakan jawapan dengan kepala jawapan@kata kunci soalan
5. Selang beberapa baris di antara jawapan
6. Tinggalkan ruang untuk pemeriksa meletakkan markah pada bahagian sebelah kanan kertas jawapan .
7. Jawab semua bahagian / ceraian soalan.
8. Gunakan pen yang terang.
9. Tulisan mesti baik (besar, jelas, kemas, bersih)
10. Berikan fakta / isi lebih dari yang diminta.
11. Jawab pada muka surat baru bagi setiap soalan yang berlainan
12. Jangan jawab lebih dari 3 soalan BAHAGIAN B Kertas 1
¤SELESAI MENJAWAB
1. Semak semula jawapan pada semua soalan.
2. Jika terdapat jawapan yang tertinggal, sila beri maklumat / isyarat kepada pemeriksa. Contoh – Soalan 4 (b) ii- sila lihat di belakang / di sebelah
RUMUSAN MARKAH
KERTAS 2 ( 2009)
• Ayat Hafazan [Isi tpt kosong] :8M
• Ayat Hafazan [Susun ayat]:4M
• HUKUM TAJWID : 10 MARKAH
• JAWI : 10 MARKAH
• AYAT KEFAHAMAN : 42 MARKAH
• HADIS KEFAHAMAN : 26 MARKAH
KERTAS 1
OBJEKTIF DAN STRUKTUR
· TINGKATAN 4 : 20 SOALAN
· TINGKATAN 5 : 20 SOALAN
BAHAGIAN B (60 MARKAH)
1. SOALAN 1 :
a. akidah ting. 4
b. akidah ting 5
2. SOALAN 2
a. Ibadat ting 4
b. Ibadat ting 5
3. SOALAN 3
a. Adab : ting 4
b. Tamadun ting 4/5
c. Tokoh : ting 4
4. SOALAN 4
a. Adab : ting 5
b. Tamadun ting 4/5
c. Tokoh : ting 5
•
SKOR KERTAS 1
1. AKIDAH
• PERKARA YANG MEMBATALKAN IMAN
2. IBADAT
• TING. 4 - HAJI
• TING. 5 – PERKAHWINAN
3. AKHLAK ISLAMIAH
SKOR KERTAS 2
- AYAT KEFAHAMAN
• Target ayat yang belum masuk 2 -3 tahun lepas.
• Hafal pengajaran ayat
• Ingat fokus ayat
- HADIS
• Baca semua hadis
• Ingat fokus hadis
• 4 HADIS sahaja
HADIS
• Ting. 4
• Makanan yg baik
• Perpaduan teras kemajuan
• Ting. 5
• Kehidupan manusia ibarat perantau
• Orang beriman kekasih Allah
TEKNIK MENJAWAB
• PERSEMBAHAN JAWAPAN
1. Maklumat diri dilengkapkan.
2. Nombor soalan ditulis dengan jelas
3. Tajuk yang merujuk kepada soalan
4. Diselang/ langkau/ dibuat garisan yang memisahkan antara satu jawapan dengan jawapan yang lain
5. Teknik menulis dengan teratur/tulisan kemas/pen yg bagus
6. Budget masa ikut peruntukan
7. Baca semua soalan dengan teliti
8. Pilih dengan tepat soalan yang anda tahu jawapannya,biasa buat & banyak dapat markah
9. Buat rangka paling ringkas elak terlupa jawapan
10. Jawab menggunakan bahasa yang mudah, ringkas dan padat
11. Jangan terlalu lama pada soalan tertentu
12. Semak semula jawapan dan jawab soalan yang belum dijawab
13. Jangan sekali-kali tidak menjawab kerana jawapan yang salah tidak dipotong markah
14. Jawab semua bahagian/ ceraian soalan
15. Berikan fakta/ isi yang lebih dari yang diminta
16. Jawab pada helaian baru setiap soalan yang berlainan
17. Soalan perbezaan: buat dalam bentuk jadual
No comments:
Post a Comment